top of page
Zoeken
Foto van schrijverVedergewicht

Elke stap telt!

In het allereerste begin van mijn afvaltraject, nu ongeveer 10 jaar geleden, sportte ik totaal niet. Al jaren niet. Nauwelijks ooit gedaan, buiten naar school fietsen en de LO lessen daar.

Van de ene dag op de andere dat veranderen, zou een uitdaging zijn. Niet alleen fysiek... ook een sportclub binnenstappen was al een grote drempel.


Ze hebben mij toen op weg gezet met een stappenteller. Wandelen is een makkelijke, goedkope en vooral veilige manier van bewegen om mee te beginnen.

Het eerste jaar heb ik ook niet anders gedaan, dan dagelijks naar die 10.000 stapppen toe te werken, en één keer in de week ging ik een uurtje fietsen.

Dat was het. Niet meer dan dat. Maar die stappen telden. Elkéén ervan.


Ze werkten niet alleen aan mijn fysieke gezondheid. Het deed ook mentaal wat. Als ik een goestingske had... ging ik vaak éérst die wandeling doen. Meer dan eens kwam ik dan thuis en koos ik iets beter, iets gezonder. Geen zin om mijn inspanning teniet te doen, of er gewoon geen zin meer in.

Het hielp op heel wat vlakken.


Ik probeer daarom hier wat sites te verzamelen waar ik in de loop der jaren op gebotst ben, en die daar wel een duwtje in de rug kunnen zijn. Moest je zelf nog ideeën hebben, buiten de Kempen, laat ze gerust achter in de opmerkingen hieronder:


  • Een boekje met 10.000stappen-wandelingen over heel Limburg: https://www.limburg.be/webfiles/limburg/product/vitaminelimburg_10000stappen.pdf

  • Google eens "10.000 stappen + jouw gemeente". In heel wat gemeentes zijn er specifieke routes uitgestippeld.

  • www.wandeleninlimburg.be

  • www.routeyou.com (stippel zelf een wandeling van 6-7km uit = 10.000 stappen)

  • Kind van de jaren '90? Probeer dan TEP eens. Een soort Tamagotchi die je in leven moet proberen houden door dagelijks voldoende te stappen. Zeker ook een toffe voor kinderen: https://gettep.com/


En denk eraan... 10.000 stappen is niet heilig. Elke dag telt. Geraak je vandaag aan 2000 stappen, en morgen al aan 2100... dan is dát wat telt!


1 weergave

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page